Followers

Thursday, March 17, 2011

"Bila Bunyi Bersatu,,,Kau Milik ku.."



"Bila Bunyi Bersatu, Kau Milik ku... PULANGKAN..."
Ini adalah kata-kata dalam cerita Puntianak Harum Sundal Malam..
Saje je crita sbb ade kena mengena ckit..xbanyak tp ckit je..hehe
Kali ni saya berjinak-jinak dengan alat muzik tradisi ni..asalnya dari luar, lepas 2 dibawa masuk dan ditransformasikan di Terengganu..jadi, Gamelan ni dah jadi alat musik tradisional Ganu.. (^,^)
Nak tawu x, Peralatan Gamelan ada banyak, yang dalam gambar ni namanya Keromong..Adik bradik dia Kenong, Gendang, Sarung, Gong n Gambang. Semua ni bunyinya merdu tw. Cara maen Gamelan ni berdasarkan ketukan not2..
Not muzik yang ada 1,2,3,5 dan 6.Ada satu persoalan yang tak terjawab dalam Gamelan ni..Dimanakah not muzik number 4??? Ada org kata nombor 4 ni hilang dicuri orang. Jadi peralatan 2 bukan milik dia.. Lepas tu pemilik alat muzik tu mati n mencari peralatan dia sampai menghantui pencuri tu dan mintak Pulangkan miliknya mcm dalam crita Puntianak Harum Sundal Malam 2 sbb 2 la dalam crita 2 mintak pulangkan apa milik dia..ngeeee~~ nk crita banyak pun xpandai sbb xtahu kisah sbenar..Wallahualam..
Seronok maen gamelan, dapat tenangkan jiwa, terbuai je rasa n kalau dengar dari luar studio kebudayaan tu lagi sedap..dengar berdengung semacam je..sampai rasa bila bunyi bersatu, irama menjadi syahdu.. (^,^)

No comments:

Post a Comment

Text