Followers

Sunday, August 19, 2012

Pesan Abah kepadaku (^.^)

Assalamualaikum..
Hari ni berlalulah satu syawal.. Salam Lebaran.. Maaf zahir batin..
Hari ini juga, saya teringat kata-kata abah kepada saya pada dua hari lepas..
bukan setakat kata-kata je tapi PESANAN ABAH PADA RAMADHAN 2012..

Masa tu kan , 17.08.2012..lagi dua hari nak raya..
Saya pegi shopping dengan abah taw..masa dalam kereta tiba-tiba abah kata,

      Abah : Nor, kita hidup mesti ada rasa dan nak kahwin kan..bila dah sampai masa pikir betul-betul.
      Aku : uhh???
      Abah : Abah lelaki, abah tawu lelaki perangai macamana..
      Aku : Maksudnya? nape tiba-tiba je ni abah?
      Abah : Ingat pesan abah ni, bila dah jumpa seseorang tu, buat istiqarah terutama kalau dia nak teruskan               
                  dengan perkahwinan. Ingat buat istiqarah dan mintak petunjuk Allah dulu samada pilihan tu tepat    
                 dan terbaek untuk Nor. Allah pasti tunjuk jalan.. =)
       Aku : Hari tu pernah wat skali abah... errrrrr ..okay abah..
       Abah : Pastikan lelaki tu suka dan sayang bukan setakat perkahwinana tahun pertama je..tapi lepas ke   
                   anak cucu masih sayang dan suka lagi..Selalunya ada lelaki suka waktu tahun pertama je..Suka  
                   kejap-kejap je..tak matang..Cari yang tak mudah bosan dan nak jaga Nor sepanjang hayat.
       Aku : Laki selalunya camtu ea abah??
       Abah : Tak semua la macamtu.. Cari macam abah, nampak ganas di luar tapi baek di dalam..hehe
       Aku : Okay abah..hukhukhuk
      Abah : Berbincang dulu, bagi dia benarkan Nor berkerja..Nor kena bayar duwit ptptn. Tak boleh  
                 harapkan suami bayarkan kecuali kalau dia nak bayar..Kalau Nor tak bekerja bila dah ada anak  
                  nak bersekolah, masa tu , laki akan rasa beban. Kalau rasa tanggungjawab tu beban mula la nak 
                  merungut dan ungkit ungkit..Kecuali kalau dia gaji beribu-ribu dan mampu nak sara Nor dan 
                  suruh Nor dok umah je..Faham?
        Aku : paham abah..
        Abah : Paling penting pastikan dia solat..baru rumahtangga aman dan berkat.. Yang kaki merapu tu tak 
                    payah la kawan.. Nanti seronok kat dunia je, buat apa sbb tu semua kejap je, pinjaman..
        Aku : baek abah =)
        
 Lepastu sampaila dekat Maybank, sebelum beli barang kena la jumpa bank dulu..heheheheh =P
Abah, terima kasih sebab terbuka berikan nasihat dan bercerita dekat Nor yaa.. sayang abah..
Thanks for everything.. Jangan risau yee,, InsyaAllah Nor akan jadi seorang isteri yang solehah dan bekerjaya.. Apabila berkahwin nanti cinta Agung hanya pada Allah dan akan Nor berbakti cintakan suami serta keluarga sepanjang hayat..amin..

I LOVE YOU DAD


No comments:

Post a Comment

Text